niedziela, 5 lipca 2009

Sernik z ricottą i czekoladą




Banalny w wykonaniu, ale nie w smaku, deser dla entuzjastów serków straciatella i, co było dla mnie miłym zaskoczeniem, delicji. Tak, tych biszkopcików z galaretką, oblanych czekoladą. Prawdę mówiąc, nie oczekiwałam zbyt wiele, w końcu to miał być tylko serek wymieszany z czekoladą. Okazało się jednak, że kruchy czekoladowy spód, czekoladowe kawałeczki zatopione w serku, a do tego wyraźny akcent cytrusowy, tworzą nową, pyszną jakość. Mimo tego, nazywanie tego deseru sernikiem ciągle jest pewnym nadużyciem, ale naprawdę, jak na ilość włożonej pracy, rezultat jest na tyle dobry, że gdy Wasi goście już się pozachwycają, możecie w stylu Nigelli Lawson, z czarującym uśmiechem, zapytać: „Jak myślicie, ile czasu spędziłam/spędziłem w kuchni?”.

Przygotowanie wymaga właściwie tylko wymieszania składników, nieprzewidziany problem pojawił się wtedy, kiedy uświadomiłam sobie, że czekolada, którą mam zgodnie z przepisem zetrzeć, może zacząć się rozpuszczać i uzyskam czekoladowe fondue, zamiast wiórków. Poszła więc poleżakować w lodówce, a potem bardzo ładnie i drobno dała się posiekać.


Sernik z ricottą i czekoladą
(przepis z Cheesecakes, pavlovas & trifles, wyd. Marabout)

Na spód:
185g (!) herbatników w czekoladzie
90g masła

Na górę:
650g ricotty
160g cukru pudru
1/2 opakowania cukru wanilinowego
2 łyżki likieru kakaowego (ja nie miałam, więc nie dodałam)
skórka starta z cytryny i pomarańczy
60g drobno posiekanej czeko
lady

Wykonanie:
  1. Herbatniki zmiksować bardzo drobno. Jeżeli nie macie blendera, wykonanie tego deseru jest możliwe i nadal nietrudne, chociaż wtedy napracujecie się trochę bardziej. Herbatniki należy włożyć do plastikowej torebki, raczej porządnej, po inaczej ciastka mogą ją przebijać i wysypywać się, a następnie zmiażdżyć np. wałkiem do ciasta czy butelką po winie. I nie próbujcie odważać dokładnie 185g. 200 też jest dobrze. I 180 też.
  2. Roztopić masło i wymieszać z herbatnikami, wyłożyć na okrągłą formę (ok. 24 cm), dać do lodówki na pół godziny, żeby stężało. Jeżeli bardzo Wam się nie chce czekać, to możecie od razu wyłożyć masę, ale ponieważ czekolada z herbatników rozpuszcza się pod wpływem masła, całość jest półpłynna, więc wyłożenie serka tak, by nie wymieszał się z herbatnikami, może być kłopotliwe.
  3. Ricottę – można częściowo lub całą zastąpić zwykłym twarożkiem na sernik, ważne, żeby był dość ścisły, wymieszać z resztą składników, przełożyć na czekoladowy spód.
  4. Schłodzić co najmniej 6 godzin. Podawać przybrane czekoladą i ewentualnie bitą śmietaną.



3 komentarze:

olalala pisze...

Wow! Ale pyszny sernik :). Daj kawałek! Choć kawałeczek! Jeśli coś jeszcze zostało oczywiście ;)...

Anja pisze...

MNIAMI! Już nie mogę się doczekać, jak będę mogła go zrobić i jak znajdzie się na moim talerzyku...

margot pisze...

pyszne ,pyszne ,przepyszne ,zrobiłam i teraz właśnie zjadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...